Thursday, January 20, 2011

CINTA PERLU PENGORBANAN

"if u luv sombody let them go, if there return, they were always yours. if they dont, they never were."

Sedap ayat tu kan.. aku sering mengkaji cinta.. banyak yang boleh aku dapati dalam mengkaji cinta.. cinta kepada allah, cinta kepada parents, cinta kepada kekasih/suami/isteri.. semuanye same iaitu cinta.. tapi yang kite cintai itu jew yang laen.. tapi yang pasti kalau kite kenal/tahu sebenar²nye cinta.. kite boleh faham maksud ketiga² ayat aku tadi.. ia boleh juga di gelar sebagai sifat² cinta, setiap cinta² tu ade sifat² yang harus kite kenal, baru la kite akan rase nikmat cinta sebenar²nya cinta.. andai kate kite mengetahui sifat² tersebut, make kenal la kite ape yang di katekan cinta.. kawan aku ade cakap cinta ader tiga jenis.. iaitu cinta setan, cinta jin, cinta illahi.. itu boleh di gune pakai juga, tapi yang aku paham dan aku kaji adelah berbeza.. sebelum kite hendak mengenali atau fahami cinta terhadap kekasih/suami/isteri kite mesti fahami cinta kepada parents, tapi sebelum kite hendak fahami terhadap parents.. kite mesti la fahami cinta terhadap allah.. baru la cinta terhadap kekasih/suami/isteri itu tadi sempurna insya'allah.. so nanti aku explainkan sifat² dia k, so topik aku bukan nak citer tentang maksud cinta.. tapi tentang cinta, cinta perlukan pengorbanan.. mcm ayat kat atas tu.. kalau kite cintakan seseowang itu biarkan dia pergi, kalau ia kembali kat kite balik tandanye kite punya.. kalau x, dia bukan milik kite.. so kalau kite dengan dia dah lame bersame kite dan hati dia berubah.. biarkan dia pergi, jangan biar kan dia menderita, biarkan la dia gembira, berkorban la.. mendoakan kebaikannye kan lagi baik dari mendoakan keburukan dia.. kadang² mesti kite rindu kat dia kan, teringin pulak nk tanye khabar dia, tapi yang pasti dia pasti bahagia dgn pasangan baru dia, so jangan la ganggu dia.. biarkan dia gembira dengan idupanye.... ^_^

No comments:

Post a Comment