Wednesday, March 23, 2011

Bila Kedai Kecik Berlagak Macam Lowyat

Duduk kat kampung seriusly nak dapatkan internet agak sukar. Unlucky pada aku sebab tak ingat atau tak tau la tercicir kat mane extension usb aku tu yang mana aku gunakan untuk browse internet pakai modem broadband. Berokbeng ni dah biasa lah kan dengan korang dengan kekurangan coverage mereka. Disebabkan itu la aku terpaksa cari extension usb sebab nak dapat kan internet aku perlu letak broadband aku kat penjuru atas tingkap, kalau tak tak dapat la. Satu petang baru-baru ni aku cari la kedai komputer dekat Kuala Kangsar ni. Pekan daerah macam ni kedai cc je yang banyak, kalau nak cari kedai komputer memang susah. Haaa alamatnya aku hanya terjumpa kedai Charisma Technology yang konon dan kebetulannya banyak membuka cawangan selain cc dan kedai komputer (kedai paling cekik darah pernah aku pergi).




Aku pun nak cari dvd (kompem ade jual, dvd cap ayam jual rm2 lol!) dan extension usb kat situ. Lepas tu tengok minah 2 orang ni duk layan mamat tua yang agak gatai ni (berumur), so aku rileks-rileks la dulu ingatkan dia tanya pasal pc ke ape. Setelah aku dengar sedikit perbualan mereka ternyata sembang pasal lain dan terserlah kegatalan orang tua tu dan minah-minah ni murahan kot layan je dia. Aku pun tanya la bahasa kan diri minah tu kak. “Kak extension usb ada tak? alah benda nak sambungkan usb kita supaya lagi panjang”. Akak tu jawap, em cer abang tengok-tengok kat dalam tu. Bukan aku punya kedai dia suruh aku yang cari. Aku cakap takde. Lepas tu dia cakap, “cuba cari dalam ni, kami baru renovate so tak tau la mana letak, cuba la tengok-tengok dalam tu”. Eh wah minah ni macam la aku kerja tempat dia, pastu bagi almari selerak giler suruh aku cari. WTF!
Aku dengan rasa marah dan perlinya aku tanya. “Lama dah ke kerja sini? Dia jawab lama dah”. Aku tanya lagi, “Kak ingat saya kerja sini ke renovate kedai akak ni nak suruh saya cari? Kalau tak de barang cakap je takde, jangan buat saya macam kuli, saya customer akak patut layan saya bebetol bukan buat sombong sebuk nak makan letak mee atas kaunter kata sebok nak makan!” kata aku dengan geram. Last aku tanya lagi,”kat sini ada kedai komputer lain tak? Entah tak tau ni jerla kot”. Agak-agakla nak menipu kalau nak kasi kedai laris pun banyak lagi cc ke apa cuma nak tau kedai apa diorang recommend. Bukan nak kata apa kalau kedai cina bila barang diorang takde, diorang recommmend kedai kawan-kawan bukan nak bolot sorang je. Hadoi!!! Lepas tu terus aku bayar duit dvd kosong yang mahal dan blah dengan hati yang bengkek.
Kedai kecik serabut tak tersusun, pekerja plak banyak ngulor nak perasan macam Lowyat. Lowyat ampun lagi sebab barang semua ada dan customer ramai, jadi tak menang tangan nak layan customer.

1 comment:

  1. hahaha.standard lah kedai camtu. poyo je lebih. mcm keje besar sgt je kan. HAHA

    ReplyDelete